Svensk turism: Varför inte satsa på svenska turister?

Chefredaktör Erik Stenfors

Chefredaktör Erik Stenfors

Vi svenskar är den största gruppen turister och den ”närmaste” marknaden för svensk turism. Ändå fortsätter den ensidiga satsningen på utlandsmarknaderna. Regeringen har nu beslutat investerar extra medel i marknadsföringen av Sverige utomlands. 

Näringsminister Mikael Damberg meddelade idag att regeringen väljer att satsa mer på svensk besöksnäring under de kommande tre åren. Pengarna ska gå till turismens marknadsorganisation VisitSweden med totalt 70 miljoner kronor, 30 miljoner under 2015, och därefter 20 miljoner kronor per år fram till och med år 2017 – alla pengarna ska satsas på olika utlandsmarknader.

Kommunikationsbolaget VisitSweden, som på statens och svensk besöksnärings uppdrag marknadsför Sverige utomlands, ser att det finns en stor potential för fler besökare till Sverige. Både att få fler att komma hit men även att förlänga vistelsen hos de många endagsbesökare som redan reser hit. Enligt VisitSwedens målgruppsanalyser planerar över 28 miljoner resvana och nyfikna människor att besöka Sverige de närmaste tre åren (tillkommer Kina).

– Genom att investera extra medel i internationell marknadsföring för att öka de utländska turisterna till Sverige visar regeringen att man tror på svensk besöksnäring som en motor för framtida svensk välfärd, säger Thomas Brühl vd VisitSweden.

Intäkterna från internationell turism i Sverige har ökat med 160 procent sedan år 2000 och exportintäkterna är 106 miljarder kronor. Ökad turism leder till nya jobb. Besöksnäringen sysselsätter 173 000 personer i hela Sverige, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med 2012 och en ökning med 32 procent sedan år 2000.

Redaktörens kommentar:

Men om fler utländska turister ger jobb och pengar till staten så borde ju även fler svenskar som satsar sina semesterpengar hemma, istället för utomlands, vara värda att satsa på. Vi är ju liksom redan här… 

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen riktas till en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Tillsammans med våra samarbetspartners väljer vi rätt Sverigebudskap och rätt kanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Svensk turistindustri står för 3,1 procent av BNP, omsätter 284,4 miljarder kronor och sysselsätter 173 000 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 106 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2013.)

2 svar till "Svensk turism: Varför inte satsa på svenska turister?"

  1. Stefan Gadd  2015-04-17 på 8:27 f m

    Att staten satsar på att öka utlandsturismen och därmed exportintäkterna till Sverige är ju inte konstigt. Frågan är hur en statlig satsning på ”alternativturism”, alltså svenskar som turistar hemma istället för att resa utomlands, skulle se ut? Förutom det som redan görs i form av lägre momssatser osv. Marknadsföringen och produktutvecklingen är ju kommuners/regioners ansvar.
    Själv tror jag att även svenskar påverkas av att Sverigebilden utomlands blir starkare på så sätt att man får upp ögonen för vad som finns på hemmaplan.

    Svara
    • Redaktionen  2015-04-29 på 6:20 e m

      Hej, tack för din kommentar. Jag tänker till exempel på hur tidigare ”turistmyndigheten”, Sveriges Turistråd arbetade med den stora kampanjen ”Sverige är fantastiskt” som både gjordes i svensk version och på en rad utländska språk.

      Sommarhälsningar
      Erik Stenfors, chefredaktör

      Svara

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.