Göteborg & Strömstad: Kulturkryssningar blir succé

Kulturkryssningarna mellan Göteborg och Strömstad är nästan slutsålda men än finns chans att följa med. Premiärturen går 5 juli från Göteborg.

Kulturkryssningarna mellan Göteborg och Strömstad är nästan slutsålda men än finns chans att följa med. Premiärturen går 5 juli från Göteborg.

Tredagarskryssning med Kulturbåtarna och Svenska Västkustlinjen mellan Göteborg och Strömstad ser ut att bli en riktig sommarsuccé. Efterfrågan har varit så hög att bokningssystemet brakat ihop och extrapersonal har fått anställas för att hantera biljettrycket. Jungfrufärden avgår från Maritiman vid Packhuskajen i Göteborg den 5 juli.

Det är över 50 år sedan som en skärgårdsbåt trafikerade sträckan mellan Göteborg och Strömstad senast. Den klassiska miljön ombord på den 100 år gamla M/S Nya Skärgården i kombination med bohuslänsk mat, natur och kultur lockar.

—Det här är den populäraste resan vi någonsin har haft! Vi satte ett mål på 1 200 biljetter, men är redan uppe i 2 000 och det fortsätter att sälja. Det går utmärkt att boka fortfarande. Jag har jobbat i branschen i 30 år, men har aldrig varit med om ett liknande drag tidigare, säger en glad Dick Andréasson, grundare och delägare, Kulturbåtarna.

Kryssningen innefattar övernattning i Lysekil och Grebbestad, med stopp på Marstrand, Smögen och Naturum Kosterhavet. En anslutande museibuss gör att det på förmiddagarna finns möjlighet att även besöka kulturella besöksmål som Strandverket Konsthall (Marstrand), Nordiska Akvarellmuseet (Skärhamn), Havets Hus (Lysekil), Bohusläns Museum (Uddevalla), Nordens Ark (Åbyfjorden) och Vitlycke Museum/Tanums Världsarv (Grebbestad) och sedan åka med båten på eftermiddagen. Bokar man hela resan ingår frukost, lunch och två nätter på hotell.

Positivt för varumärket Bohuslän

Turistrådet Västsverige har det senaste året initierat en satsning tillsammans med elva bohuslänska kommuner som går ut på att kommunerna alla ska marknadsföra varumärket Bohuslän utifrån en gemensam varumärkesplattform och grafisk profil. Vd Fredrik Lindén gläds därför över Kulturbåtarnas framgång.

— Kulturbåtarna är en viktig aktör för den bohuslänska turismnäringen, och det känns otroligt kul att den här kryssningen skapar högt biljettryck. Det visar att vår satsning på varumärket Bohuslän ligger helt rätt i tiden, säger han.

Varje dag avgår en tur- och returbuss från Göteborg till den plats där M/S Nya Skärgården stannat till för natten. Det finns alltså möjlighet att åka med på delar av sträckan om man hellre önskar det. Däremot har de flesta valt att boka hela turen.

— Över 90 procent av alla bokningar hittills är tredagarskryssningar. Folk uppskattar att man får se väldigt mycket av Bohuslän på kort tid, både när det gäller natur och besöksmål, säger Dick Andréasson.

 

 

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Utmaningen i visionen för Västra Götaland ”Det goda livet” är att ”Västra Götaland ska långsiktigt vara Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion”.

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.