Älmhult: Nytt Besökscenter ska byggas vid nya IKEA Museum

Ett nytt besökscenter ska byggas vid IKEA Museum i Älmhult. Museet öppnas nästa år. Besökscentret ska informera om upplevelser och sevärdheter inom hela regionen.

Ett nytt besökscenter ska byggas vid IKEA Museum i Älmhult. Museet öppnas nästa år. Besökscentret ska informera om upplevelser och sevärdheter inom hela regionen.

Nu finns ett konkret förslag på ett besökscentrum – eller Welcome center – med placering i Älmhult. I förslaget ligger besökscentrumet granne med det nya IKEA-muséet som ska öppna under 2016 och som väntas bli en av Smålands absolut största turistattraktioner.

Företaget Expology, som arbetat fram förslaget, är specialiserade på utställnings- och upplevelsebaserad design. De har bland annat designat ett flertal muséer, Naturum och besökscentra.

Identitet och inspiration

Syftet med besökscentrumet är att lyfta fram hela områdets identitet och ge inspiration att upptäcka de många besöksmål som finns inom tio mils radie från Älmhult. Kommunerna i Kronobergs län, nordöstra Skåne, Värnamo samt tre kommuner i Blekinge har hittills varit delaktiga i arbetet.

Modern teknik lotsar besökaren

Besökscentrumet är skisserat på ca 200 kvm stor yta. Med hjälp av modern teknik ska besökaren kunna samla på sig resmål man gillar på ett enkelt och lekfullt sätt. Sedan kan man få en karta antingen direkt utskriven eller som en digital variant till sin e-post eller mobiltelefon.

I förslaget ingår också en mobil enhet som kan röra sig runtom i hela området. Ett mobilt besökscentrum som kan placeras var som helst i området.

Besökscentrum bidrar till utveckling

Annika Nilsson, verksamhetsledare på Leader Linné, sitter i styrgruppen* för projektet. Det är Leader Linné som till största delen har finansierat projektet hittills.

– Jag tror mycket på hela den här grundidén. Vi behöver verkligen en fysisk plats som kan fungera som ett skyltfönster för hela regionens turism. Med besöksströmmarna som väntas till IKEA:s nya museum är läget i Älmhult väldigt bra och något som kan bidra till utvecklingen av turismnäringen i hela regionen, menar Annika Nilsson.

Inspirerar och stärker samarbete

Lena Stävmo, VD för Destination Småland och ordförande i styrgruppen ser också att besökscentrumet kan stärka besöksnäringen på flera sätt.

– Detta är något nytt och helt unikt vilket jag är övertygad om kommer att bidra till en fantastisk utveckling på sikt. Förutom att vi ökar servicen och inspirerar besökare att ge sig ut och upptäcka alla fina ställen som finns runtom i Småland så kommer det att gynna samarbetet mellan större och mindre företag inom turistnäringen inte bara i Småland utan hela Sydsverige, – Jag är väldigt glad över att få vara delaktig i processen och hoppas verkligen att det här besökscentrumet kommer att bli verklighet, säger Lena Stävmo.

Älmhults kommun delar med sig av besöksströmmar

– Att kunna utnyttja de besöksströmmar som IKEA genererar och dela med sig av dem har hela tiden varit utgångspunkten. Det handlar inte bara om besökare på muséet utan också den stora mängd affärsresenärer som besöker IKEA:s alla bolag. För att inspirera dem att stanna, komma tillbaka och semestra behövs ett större utbud än vad en enskild kommun kan erbjuda. Därför blir erbjudandet till besökaren så mycket bättre när vi gör det här gemensamt, säger Malin Blom, kommunikationschef och ansvarig för turismfrågorna i Älmhults kommun.

Ägare av projektet, som började med en förstudie och därefter framtagande av ett konkret koncept, är Älmhults kommun och uppdragsgivare är kommunstyrelsen. Projektledaren Per Andersson har lett arbetet så här långt. Nu kommer hela förslaget att behandlas av politikerna. Det som sedan tar vid är att arbeta vidare på det förslag som Expology har lämnat och ge konkreta erbjudanden till kommuner och företag som vill vara med.

*I styrgruppen för projektet ingår: Lena Stävmo, Destination Småland (ordf), Åsa Simonsson, Tourism in Skåne, Annika Nilsson, Leader Linné, Gudmund Vollbrecht IKEA AB, Malin Blom, Älmhults kommun

 

 

Destination Småland är turistbolaget i södra Småland, Kronobergs län. Tillsammans med övriga smålandslän utvecklar vi besöksnäringen och marknadsför landskapet till allmänhet, researrangörer och företag. Vi presenterar det kluriga Småland för dig som är nyfiken.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/0/f/resaisverige.se/httpd.www/wp/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.