Luleå: Clarion Hotel Sense i Luleå har vunnit lyxpris

Clarion Hotel Sense i Luleå har har utsetts till ”Luxury Modern Hotel of the Year - Sweden”.

Clarion Hotel Sense i Luleå har har utsetts till ”Luxury Modern Hotel of the Year – Sweden”.

Luxury Travel Guide har utsett Clarion Hotel Sense i Luleå till vinnare i kategorin ”Luxury Modern Hotel of the Year – Sweden”. Det är hotellgäster, resebyråer och experter i branschen som sagt sitt i tävlingen ”Luxury Travel Guide Award”.

Luxury Travel Awards belönar förstklassiga hotell och startades med syfte att uppmärksamma förstklassiga aktörer inom världens rese- och turistindustri. Alla vinnare av Luxury Travel Award får äran att vara med i ”Luxury Travel Guide Awards” som distribueras till över 500.000 professionella inom reseindustrin samt över 100 flygbolagslounger världen över. De nominerade bedöms efter kreativitet, servi­cenivå, fokus på gästupplevelsen och produktutveckling.

– Vi är otroligt glada och stolta över att ha uppmärksammats internationellt på detta sätt, säger Nina Wikstedt, VD för Pite Havsbad Group och hotellchef för Clarion Hotel Sense.

Hotellet ligger vackert beläget i norra hamn i hjärtat av Luleå. Med årstidernas växlingar som inspiration följer man sommar, vinter, vår och höst genom ljus- ljud- och bildkulisser i alla publika utrymmen på hotellet. Årstiderna är tolkade av framstående fotografer och ljusdesigners. Clarion Hotel Sense skapar en kontinental atmosfär genom att förena det unika regionala med det globala.

– Clarion Hotell Sense har tillfört en ny dimension av hotellupplevelse i regionen, menar Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board. Den regionala konkurrenskraften och attraktionen bygger på besöksnäringsentreprenörernas strategiska satsningar på internationellt gångbara upplevelser.
Pite Havsbad Group är en norrbottnisk hotellkoncern med fokus på möten och turism i norra Sverige. Man erbjuder allt från vildmarkshotell till toppmoderna stads- och designhotell för möten, events och avkoppling. Koncernen äger och driver totalt sju hotell, vissa under egna varumärken, andra i samarbete med hotellkedjan Nordic Choice Hotels.

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och är del av så väl Arktis som Sápmi – samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.