Bohuslän: Hotell i stort samarbete om vinterkonferenser

Fler konferensbokningar till Bohuslän under vinterhalvåret – det är målet när 11 bohuslänska hotell satsar på gemensam marknadsföring tillsammans med Turistrådet Västsverige. Den bohuslänska naturen med aktiviteter i det vackra vinterlandskapet och storslagna vyerna ska locka konferensgäster till regionen.

Fler konferensbokningar till Bohuslän under vinterhalvåret – det är målet när 11 bohuslänska hotell satsar på gemensam marknadsföring tillsammans med Turistrådet Västsverige. Den bohuslänska naturen med aktiviteter i det vackra vinterlandskapet och storslagna vyerna ska locka konferensgäster till regionen.

Fler konferenser till Bohuslän under vintern – det är målet när 11 bohuslänska hotell satsar på gemensam marknadsföring tillsammans med Turistrådet Västsverige. Den bohuslänska naturen med aktiviteter i det vackra vinterlandskapet och storslagna vyerna ska locka konferensgäster till regionen.Kampanjen, som kommer att synas både i tidningar, i mobiltelefoner och i tv-reklam, riktar sig till företag som behöver komma iväg för att arbeta tillsammans i en inspirerande och avskild miljö, som inte ligger alltför långt bort från kontoret. Man ska få ny energi och komma hem med goda resultat.

— En av Turistrådet Västsveriges viktigaste uppgifter är att tillsammans med besöksnäringen utveckla turismprodukter som kan locka besökare även utanför de traditionella säsongerna. Den här gemensamma satsningen som hotellen i Bohuslän gör ligger helt i linje med detta, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Konkurrerande hotell i samarbete

Konkurrensen om konferensgästerna hårdnar. Nyetableringar i storstäderna gör det nödvändigt för hotellen i Bohuslän att hitta nya vägar. Inom nätverket Storhotellsgruppen* träffas därför de 11 hotell som deltar i kampanjen regelbundet för att utbyta erfarenheter och samordna exempelvis marknadsföring. Istället för att konkurrera sinsemellan arbetar alla mot samma mål – att locka konferensbesökarna till Bohuslän.

— Hotellen i Bohuslän är anläggningar i absolut toppklass. Nu när vi går ihop så förstärker vi tillsammans bilden av Bohuslän på vintern och det blir en väldigt tyngd i det. Det finns ett stort behov hos företagen att åka iväg och vara tillsammans i större grupper – då gäller det för oss att aktivera dem när de kommer hit. I en storstad splittras man lätt på kvällstid – det sker inte på samma sätt här, säger Patric Eriksson Österström, vd Stenungsbaden.

Många av hotellen har satsat på nya aktiviteter som kan lyftas fram i respektive kommunikationskanaler i samband med kampanjen, som ska attrahera fler vinterkonferenser till Bohuslän. En av många nya satsningar står Gullmarstrand Hotell & Konferens i Fiskebäckskil för. Här kan frusna vinterkonferensbesökare värma sig i den tempererade utomhuspoolen, som håller 38 grader 365 dagar per år.

* Storhotellsgruppen består av följande hotell: 

Stenungsbaden Yacht Club, Stenungsund
Bohusgården Hotell & Konferens, Uddevalla
Bokenäs Hav Spa Möten, Uddevalla
Hotel Carlia, Uddevalla
Gullmarsstrand Hotell & Konferens, Fiskebäckskil
Marstrands Havshotell, Marstrand
TanumStrand, Grebbestad
Laholmen, Strömstad
Strömstad Spa, Strömstad
Vann, Brastad
Smögens Hafvsbad, Smögen

 

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com – den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.