Branäs & Swecamp utvecklar samarbetet med gemensamt resecentrum

Två av landets största aktörer inom turism ska utveckla sitt samarbete.

Två av landets största aktörer inom turism ska utveckla sitt samarbete.

Campingkedjan Swecamp och skidanläggningsföretaget Branäsgruppen har beslutat att gå vidare med arbetet att bygga upp ett gemensamt resecentrum.

Branäsgruppen, med fem skidanläggningar, har drivit sin egen bokningsavdelning under 16 år och har lång erfarenhet av gästservice och bokning. Branäsgruppen äger och driver idag två egna campingar och har såväl erfarenhet som insikt i produkten camping. Swecamp, med 15 anslutna campingar, har lång och gedigen erfarenhet av produkten camping men har tills nu inte haft något gemensamt grepp om telefonbokningen.

Satsningen görs för ökad gemensam gästnytta och ökad tillgänglighet. Branäsgruppen har idag ca 80% av sina boendebokningar på webben och övriga 20% via telefon. För Swecamp gäller omvänt förhållande, något som Swecamp med hjälp av Branäsgruppens erfarenheter hoppas styra om till webbokningarnas fördel. Genom ett gemensamt resecentrum kan alla anläggningarna erbjuda personlig service på fasta tider året runt.

– Med en gemensam, central, bokningsfunktion kan vi erbjuda gästerna bättre tillgänglighet och information när de planerar sin semesterresa. Ute på anläggningarna frigör vi dessutom resurser för att kunna göra upplevelsen på plats just så strulfri och enkel som vi alla vill att den skall vara, tillägger Andreas Häggqvist styrelseordförande för Swecamp

För Branäsgruppen innebär det ytterligare kompetenstillförsel till resesäljavdelningen.

– Genom samarbetet med Swecamp kan vi utöka vår fasta personalstab med fyra helårstjänster och skapa en kontinuitet i arbetet. Idag har vi två helårsanställda och 14 säsongsanställda, något som ställer höga krav på rekrytering och utbildning. Tillsammans med övriga synergier så ser vi stora möjligheter i samarbetet, säger Anders Kjällström VD för Branäsgruppen.

Utöver de rent affärsmässiga aspekterna delar de bägge aktörerna många värdeord och synen på verksamheten.

– Vi är två starka varumärken som båda arbetar med ’tillsammans-tid’ i både vinter och sommarsäsong, i många fall året runt. I dag är alla familjens medlemmar starkt upptagna av en palett av aktiviteter så när semestern kommer vill man ha tid tillsammans, strulfritt och enkelt. Här arbetar både Branäsgruppen och Swecamp åt samma håll, fortsätter Anders Kjällström.

Samarbetet börjar med en förstudie under sommaren 2016 för att rulla ut i full skala under hösten 2016.

 

Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, ­Kungsberget, Vallåsen samt Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Branäsgruppens huvudsakliga verksamhet är alpin skidåkning med familjer som primär målgrupp. Koncernen är i ständig utveckling och har inför kommande säsong gjort stora investeringar.

Swecamp är Sveriges största kedja för camping och Utomhusupplevelser. I Swecamp ingår 15 högklassiga anläggningar från norr till söder. Swecamp har positionerat sig på marknaden där utomhusupplevelser skall stå i centrum. Här lever du i naturnära miljöer som ger ny energi och minnesvärda stunder tillsammans. Vi vill vara en del av din utomhusupplevelse och vi vill att du återkommer till våra anläggningar – om och om igen. Oavsett om du är hos oss som semesterfirare, livsnjutare eller konferensgäst. 

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.