Ny bok: På resa i matlandet Sverige

Många resmål i Sverige vill marknadsföra sig som destinationer för matälskare. I denna bok beskrivs denna trend tillsammans med många restips.

Många resmål i Sverige vill marknadsföra sig som destinationer för matälskare. I denna bok beskrivs denna trend tillsammans med många restips.

Denna bok handlar om en bransch i stark tillväxt – den kulinariska turismen. Mat och dryck blir allt viktigare som reseanledningar, och svenska regioner satsar stort på att bli det ”nya Provence” eller ”Toscana”. Men vägen dit är krokig. Läsaren får möta entreprenörer som ägnar livet åt att driva kulinariska besöksmål.

Författarna vill med boken ge nya perspektiv på Sveriges utveckling som matland, en process som innebär både ekonomiska och kulturella förändringar.

De har besökt ett trettiotal besöksmål och intervjuat företagarna för att försöka förstå vad som driver dem. Alla bär de på sin egen historia om hur det är att försöka bjuda på en kulinarisk upplevelse. Vi ser mitt i mångfalden olika mönster och strategier för att utveckla företag på en konkurrensutsatt livsmedelsmarknad som domineras av storskalighet och stordriftsfördelar.

Berättelserna visar på hur landsbygden integreras i upplevelse-ekonomin och hur längtan efter äkthet och närhet håller på att revitalisera den småskaliga mat- och dryckesproduktionen.

Karin M. Ekström är professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås och forskar om mat, kläder och kulturkonsumtion utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Håkan Jönsson är docent i etnologi vid Lunds universitet och forskar om mat- och måltidskultur, bland annat om den gastronomiska utvecklingen i Sverige. Båda är ledamöter i Måltidsakademien.

 

Carlsson Bokförlag startades 1983 och är inriktat på facklitteratur inom framför allt historia, litteratur, media, teater, etnologi, konst och design, resor och samhällsdebatt. Bland våra senare titlar finns: Josef Frank – Möbelformgivaren, Politik i det offentliga rummet – Svenska valaffischer 1911-2010, Berlin – stadsdel för stadsdel, Europas revolutioner, Reklam – strategiskt och kreativt, Äldreomsorgen – praktiken, debatten, framtiden.

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.