Tåg: Många vill rädda nattågen till Norrland

Minns du första gången på sovtåg? Nu är det klart att detta äventyr rullar vidare mellan Stockholm och Malmö även nästa år.

Minns du första resan med sovtåg? En upplevelse som många vill rädda åt kommande generationer.

STF, Svenska Turistföreningen har på några veckor samlat in 45 062 underskrifter till den namninsamling man organiserat för att rädda nattågstrafiken till norra Sverige. Det stora engagemanget visar att nattåg är älskade och måste ha en framtid eftersom de är miljösmarta, tidseffektiva och jobbskapande.

Denna vecka presenterade Trafikverket tre förslag för en framtida nattågstrafik till övre Norrland efter år 2018.

Svenska Turistföreningen (STF) kan konstatera att transportmyndigheten inte tar ställning för något av sina egna förslag och att två av tre förslag innebär en rejäl försämring av trafiken jämfört med idag. Försämringar som drabbar alla som vill vandra eller tura på skidor i den svenska fjällvärlden.

– Det verkar som om Trafikverket tror att besöksnäringen i berörda regioner enkelt ska anpassa sin verksamhet utifrån hur ofta tågen kommer och går, och att det är tågtrafiken som bestämmer när det är hög- eller lågsäsong. Låt mig vända på resonemanget. Skulle man kunna tänka sig att det var besöksnäringens behov är avgörande istället? Man verkar inte förstår att detta handlar om en expanderande bransch som skapar många arbetstillfällen, säger Magnus Ling, generalsekreterare för STF.

En miljö- och klimatfråga

STF är också kritiskt till att Trafikverket inte väger in att transportsektorn har en helt avgörande betydelse för om Sverige ska lyckas bidra till begränsad klimatpåverkan. Att bryta beroende av fossila bränslen när det gäller persontransporter är en viktig faktor. Här kommer ökat tågåkande in som en betydelsefull del.

– Vi tycker att Trafikverket sätter krokben för sig själva när de inte alls bryr sig om miljön. Det är ändå 2016. Att säga att det inte spelar någon roll om människor tar bilen eller tåget när genomsnittsresan är 90 mil lång, är direkt okunnigt, säger Magnus Ling.

– Samtidigt är vi nöjda med att Trafikverket understryker sitt uppdrag att bidra till tillväxt och utvecklingskraft i hela landet. Nattågen spelar en central roll i utvecklingen av turismen i norr. Men även i denna utredning saknar vi en konsekvensanalys mellan de olika förslagen, säger Magnus Ling, generalsekreterare för STF.

Namninsamlingen fortsätter

STF fortsätter att samla in namn för att rädda nattågen och kommer i sommar att överlämna namnen till infrastrukturminister Anna Johansson för att understryka allvaret i frågan.

– Våra medlemmar och fjällturister i hela landet stödjer den här kampen. Vi vill helt enkelt få garantier från regeringen, SJ och Trafikverket att nattågen blir kvar, säger Magnus Ling.

Namninsamlingen: www.räddanattågen.se

Hemsida: www.svenskaturistforeningen.se


STF vill få människor att upptäcka Sverige. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer samt guida och inspirera till stora och små äventyr kring våra ungefär 300 boenden. STF är en av Sveriges största ideella organisationer med cirka 240 000 medlemmar. En förening med eldsjälar som letar upptäckter vid sidan av vägen, längre in i skogen och högre upp på fjället. Bli medlem på www.svenskaturistforeningen.se och stöd vårt arbete så att du och andra kan upptäcka Sverige, både idag och i morgon.

Gör ett inlägg

Din e-postadress kommer inte att publiceras.